METODY I FORMY PRACY Z DZIEĆMI W PRZEDSZKOLU
Stosowane w przedszkolu metody i formy prowadzenia zajęć odnoszą się do sposobów pracy nauczyciela z dziećmi i służą realizacji wyznaczonych celów zajęć.
Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy jest działalność: indywidualna, zespołowa, zbiorowa (zajęcia z całą grupą).
Natomiast podstawową i najważniejszą formą aktywności dziecka jest zabawa, która jest dominująca w wychowaniu przedszkolnym. Można wyodrębnić trzy grupy metod: czynne czyli praktycznego działania, oglądowe i słowne.
Przenikają się one wzajemnie i rzadko występują w swojej czystej postaci. Jednak niektóre z nich są dominujące w konkretnych rodzajach zajęć
- Metoda oglądowa – oparta na obserwacji i pokazie pojawia się podczas spacerów, wycieczek, czy oglądania różnego rodzaju ilustracji.
- Metoda słowna wykorzystywana jest w czasie słuchania różnego rodzaju utworów literackich: wierszy, opowiadań, bajek itp.
Obok metod działań odnoszących się do organizacji pracy nauczyciela można wyodrębnić metody odnoszące się do działań dziecka związanych z procesem uczenia się. Przedstawiają one możliwości wielostronnego uczenia.
Takiemu wielostronnemu uczeniu odpowiadają metody nauczania, takie jak:
- metody podające (przyswajanie podanego gotowego materiału) tj: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem,
- metody problemowe (odkrywanie nowych wiadomości podczas rozwiązywania problemów, oraz samodzielnego poszukiwania)tj: gry dydaktyczne, „burza mózgów”, inscenizacja,
- metody aktywizujące (przeżywanie różnorodnych treści i wartości)tj: drama, wystawa, pokaz,
- metody praktyczne (działanie polegającym na zmienianiu rzeczywistości i samego siebie poprzez sprawdzanie wiadomości w praktyce) tj: ćwiczenia, prace użyteczne,
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacamy o nowatorskie metody i techniki:
- elementy met. Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana,
- ćwiczenia rytmiczne
- aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
- metody Pedagogika Zabawy KLANZA
- gry planszowe
- Metoda twórczego myślenia J. Osborne – „Burza mózgów”
- Drama
- Technika zmiany ról Pantomima
- Teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- elementy Metody Krakowskiej- symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania wg. J. Cieszyńskiej
- elementy metody nauki czytania I. Majchrzak,
- elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- Masaż relaksacyjny
- „Mandale” – buddyjska terapia uspokajająca
- elementy metody Malowania Dziesięcioma Palcami R.F.Show
- elementy metody Wspierania Rozwoju – „Terapia bajką”
- elementy kinezjologii edukacyjnej P. Denissona
- integracja sensoryczna